l   Liberec - Hradec Králové - Olomouc - Lipník nad Bečvou

Novinky

Dálnice D35

D35 se o krok přiblížila, MŽP schválilo stavbu u Opatovic

11. 2. 2017

Stavba dálnice D35 severovýchodně od Pardubic získala souhlasné stanovisko o vlivu na životní prostředí. Vydalo ho ministerstvo životního prostředí jako náhradu neplatného posudku EIA. Dálnice D35 ve dvou na sebe navazujících úsecích od Opatovic nad Labem po Ostrov na Orlickoústecku byl poslední z tzv. prioritních projektů, pro které ministerstvo na základě speciálního zákona stanoviska vydávalo.

K zahájení stavby dálnice D35 od opatovické křižovatky až k Ostrovu, který leží severozápadně od Vysokého Mýta, chybí už jen krůček v podobě stavebního povolení. Loni Evropská komise oznámila české vládě, že nepovažuje za platný posudek EIA na stavby Opatovice–Časy a Časy–Ostrov z roku 2006. Potřebný posudek nakonec zastoupilo čestvě vydané souhlasné ministerské stanovisko.

Znamenalo to, že místo celkového prověřování úředníci pouze prověřili dokumentaci. „Znamenalo to dramatickou časovou úsporu, ale přitom to mělo stejnou kvalitu,“ je přesvědčen ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Ředitelství silnic a dálnic bude muset při stavbě dálnice v Pardubickém kraji zohlednit čtrnáct podmínek, které MŽP stanovilo. „Jedná se zejména o kontrolní monitoring hluku a hydrogeologický monitoring zdrojů podzemní vody, dále opatření k ochraně fauny a opatření k minimalizaci vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko,“ shrnula Jana Taušová z ministerstva.

Odkaz: Vláda stanovila, které stavby vzniknou bez EIA, chybí Pražský okruh i Rudná

V minulosti kritizovali snahu vlády o urychlení posouzení vlivu na životní prostředí ekologické organizace. Obavy, že snahu o vydání stanovisek na základě speciálního zákona zatrhne Evropská komise, se nenaplnila. Podle Daniela Vondrouše ze spolku Zelený kruh je ale třeba vydávání posudků změnit. „Podporujeme, aby rozhodování bylo jednodušší a rychlejší, ale aby veřejnosti zůstalo právo vyjadřovat se ke stavbám,“ podotkl.

Ministr životního prostředí zdůraznil, že dálnice významně uleví lidem v obcích, kterými prochází současná silnice I/35, ze které by měla dálnice část dopravy odvést. „Částečně se uleví i lidem v Hradci Králové, kterým nebude projíždět tolik aut. Sníží se i emise a hluková zátěž, kterým jsou v současnosti lidé v okolí silnice I/35 vystavováni,“ podotkl ministr.

Úsek D35, pro který vydalo MŽP stanovisko o vlivu na životní prostředí, je dlouhý 27 kilometrů. ŘSD počítá s tím, že stavba začne letos v říjnu, součástí budou čtyři mimoúrovňové křižovatky či 44 mostních objektů. Již probíhá výběrové řízení, na jaře začne podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla také archeologický průzkum.

Výrazné zkrácení jízdní doby například z Prahy do Chocně nebo Litomyšle mohou řidiči očekávat v roce 2021. Dálnice D35 spolu s D11 a v budoucnu rozšířenou silnicí I/43 by měla výhledově fungovat i jako alternativní spojení z Prahy do Brna k dálnici D1. Všechny prioritní stavby mají potřebné stanovisko.

Schválením projektu D35 ukončilo ministerstvo životní prostředí sérii posudků, které nahradily chybějící posouzení o vlivu na životní prostředí. Projekty měly EIA podle starého zákona z roku 1992, které loni prohlásila Evropská komise za neplatné. Vláda loni prosadila speciální zákon, který umožnil u několika připravovaných staveb nahradit plnohodnotný posudek ministerským stanoviskem. Poté kabinet schválil seznam tzv. prioritních projektů, kterých se urychlené posouzení týkalo. Kromě D35 jde například o dostavbu dálnice D1 na Přerovsku, úseky D3 u Českých Budějovic či modernizaci čtvrtého železničního koridoru na Benešovsku.

Ze seznamu prioritních staveb vláda naopak vyřadila jihovýchodní část Pražského okruhu, jehož příprava zatím není v takovém stádiu, že by stavba nemohla počkat na plnohodnotný proces EIA, či tzv. prodloužená Rudná na Ostravsku. Ta byla byla vyškrtnuta především proto, že nesplňuje jednu z klíčových podmínek, a sice že by stavby měly být součástí transevropské dopravní sítě TEN-T.

Celkem však zastaralá EIA propadla téměř stovce dopravních staveb. Jak připomněl opoziční poslanec Michal Kučera (TOP 09), zatím bylo slyšet jen o těch prioritních. „Otázkou zůstává, kdy se začne stavět dalších 80 dopravních staveb, které jsou zastaveny. Na to ještě zbývá odpovědět,“ podotkl. Richard Brabec však slibuje, že posouzení půjde snadno a odkazuje i na novelu zákona o EIA. Podle ní by se měl proces zkrátit o dva měsíce.

Fakta:
Seznam tzv. prioritních staveb

D1 Říkovice – Přerov

D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín)

D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov

D11 Hradec Králové – Smiřice

D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov

D48 obchvat Frýdku-Místku

D49 Hulín – Fryšták

D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část

Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice



Zdroj: ct24.cz

KONTAKTY

pro D35 Královéhradeckém kraji
Ing. Michal Doubek
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Hradec Králové 

Pouchovská 401/59, 503 41 Hradec Králové

E-mail: michal.doubek@rsd.cz
Tel.: +420 495 800 246, +420 725 145 455

pro I/35 Libereckém kraji
Ing. Martin Čulík
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Liberec

Zeyerova 1310, 460 55 Liberec

E-mail: martin.culik@rsd.cz
Tel.: +420 485 251 119, +420 606 625 746
pro D35 v Pardubickém kraji
Ing. Hana Jarolímová
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Pardubice

Hlaváčova 902, 530 02 Pardubice

E-mail: hana.jarolimova@rsd.cz
Tel.: +420 466 046 539, +420 725 936 024
pro D35 v Olomouckém kraji
Ing. Hana Urbánková
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Olomouc

Wolkerova 24a, 779 11 Olomouc

E-mail: hana.urbankova@rsd.cz
Tel.: +420 785 759 311, +420 724 106 423
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Čerčanská 12, 140 00 Praha 4

E-mail: posta@rsd.cz
Tel.: +420 241 084 111