Stavba dálnice D35 severovýchodně od Pardubic získala souhlasné stanovisko o vlivu na životní prostředí. Vydalo ho ministerstvo životního prostředí jako náhradu neplatného posudku EIA. Dálnice D35 ve dvou na sebe navazujících úsecích od Opatovic nad Labem po Ostrov na Orlickoústecku byl poslední z tzv. prioritních projektů, pro které ministerstvo na základě speciálního zákona stanoviska vydávalo.
K zahájení stavby dálnice D35 od opatovické křižovatky až k Ostrovu, který leží severozápadně od Vysokého Mýta, chybí už jen krůček v podobě stavebního povolení. Loni Evropská komise oznámila české vládě, že nepovažuje za platný posudek EIA na stavby Opatovice–Časy a Časy–Ostrov z roku 2006. Potřebný posudek nakonec zastoupilo čestvě vydané souhlasné ministerské stanovisko.
Znamenalo to, že místo celkového prověřování úředníci pouze prověřili dokumentaci. „Znamenalo to dramatickou časovou úsporu, ale přitom to mělo stejnou kvalitu,“ je přesvědčen ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
Ředitelství silnic a dálnic bude muset při stavbě dálnice v Pardubickém kraji zohlednit čtrnáct podmínek, které MŽP stanovilo. „Jedná se zejména o kontrolní monitoring hluku a hydrogeologický monitoring zdrojů podzemní vody, dále opatření k ochraně fauny a opatření k minimalizaci vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko,“ shrnula Jana Taušová z ministerstva.
Odkaz: Vláda stanovila, které stavby vzniknou bez EIA, chybí Pražský okruh i Rudná
V minulosti kritizovali snahu vlády o urychlení posouzení vlivu na životní prostředí ekologické organizace. Obavy, že snahu o vydání stanovisek na základě speciálního zákona zatrhne Evropská komise, se nenaplnila. Podle Daniela Vondrouše ze spolku Zelený kruh je ale třeba vydávání posudků změnit. „Podporujeme, aby rozhodování bylo jednodušší a rychlejší, ale aby veřejnosti zůstalo právo vyjadřovat se ke stavbám,“ podotkl.
Ministr životního prostředí zdůraznil, že dálnice významně uleví lidem v obcích, kterými prochází současná silnice I/35, ze které by měla dálnice část dopravy odvést. „Částečně se uleví i lidem v Hradci Králové, kterým nebude projíždět tolik aut. Sníží se i emise a hluková zátěž, kterým jsou v současnosti lidé v okolí silnice I/35 vystavováni,“ podotkl ministr.
Úsek D35, pro který vydalo MŽP stanovisko o vlivu na životní prostředí, je dlouhý 27 kilometrů. ŘSD počítá s tím, že stavba začne letos v říjnu, součástí budou čtyři mimoúrovňové křižovatky či 44 mostních objektů. Již probíhá výběrové řízení, na jaře začne podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla také archeologický průzkum.