Staveniště by vítězná firma mohla převzít zhruba za rok. Podle pardubického poslance MARTINA KOLOVRATNÍKA je důležité, že stavbě nehrozí zpoždění kvůli posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Zatímco první dva úseky získaly výjimku, dalších šest má novou EIA a vyhne se tak problémům, které mají některé dopravní stavby v České republice.
Jak to vypadá s časovým plánem D35?
Za poslední rok se na prvních dvou úsecích D35 podařilo vykoupit takřka všechny pozemky. Pomohla tomu moje novela zákona o výkupu pozemků, díky které může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nabízet osminásobek ceny pozemků. Nyní končí soutěž na archeologický průzkum. Ten bude rozsáhlý, původně se odhadovalo, že vyjde na půl miliardy. Podle prvních indicií při vyhodnocování nabídek bude možné ušetřit až 150 milionů korun. Archeologům budou práce trvat zhruba rok. Během té doby budeme soutěžit dodavatele na první dva úseky. Tendr je dvoukolový, nyní probíhá první kolo soutěže, které by mělo být vyhodnoceno do prosince.
Kdy se tedy začne stavět?
Na podzim roku 2017 by mělo ŘSD předat staveniště. V zimě není stavební sezona, ale dodavatel si může udělat různé přípravné práce a v únoru nebo březnu se pak může stavba rozjet naplno.
Většina pozemků je vykoupených, ale zhruba u 13 má dojít k vyvlastnění. Nemůže to stavbu zdržet?
Nemůže, protože proces vyvlastnění má pevně dané lhůty. Zákon je nyní postaven tak, že už nemůže dojít k „případu Havránková".