l   Liberec - Hradec Králové - Olomouc - Lipník nad Bečvou

Novinky

Dálnice D35

Kraj už má připravené přivaděče k D35

30. 9. 2016

Jedním z největších úkolů příštího vedení hejtmanství je dotáhnout k realizaci už téměř hotovu přípravu přivaděčů k plánované páteřní krajské dálnici D35. Hotové by měly být zhruba do pěti let, takže mnohé z nich dříve než samotná dálnice. Ta se začne stavět z Opatovic nad Labem po etapách a silničáři tak mají dost času.

Kraj bude mít na starosti stavbu silnice mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, další povede obcí Týnišťko přes Choceň do Králík. Stavět se bude i nová silnice z Vysokého Mýta do severní části kraje, směrem na Choceň a Žamberk. V plánu je také obchvat Rokytna k mimoúrovňové křižovatce R35 a rovněž obchvat Dašic.

„Nejsložitější bude asi obchvat Chocně, který si vyžádá nejvyšší náklady. Velmi složitá bude stavba například i při obchvatu Dašic a napojení u Rokytna, očekáváme, že je tam více než 100 vlastníků pozemků,“ řekl krajský radní Jaromír Dušek.

„Už jen získat povolení vlivu na životní prostředí EIA je proces na dva roky,“ dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Celkem by v Pardubickém kraji mělo vzniknout okolo 15 přivaděčů na budoucí R35. Většinu z nich má stavět Ředitelství silnic a dálnic, protože půjde o silnice první třídy, které má ve správě. Pardubický kraj má k dispozici desítky milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na přípravu.

Státní ŘSD pak postaví například přivaděč směřující od Lačnova přes Opatov po silnici I/43, dále potom po silnici I/14 do České Třebové a Ústí nad Orlicí.

Výstavba přivaděčů k dálnici D35 přitom nebude nic jednoduchého. Projektanti naopak řeší těžký oříšek. A nejde ani tak o peníze, jako o splnění norem z hlediska parametrů křížení, vzdálenosti křižovatek a podobně.

Příkladem je napojení budoucího obchvatu Dašic na D35 mimoúrovňovou křižovatkou před Komárovem, či napojení Rokytna a Býště. Tyto dva přivaděče je třeba řešit nejdřív, výstavba dálnice se totiž z Opatovic rychle blíží.

„Na obchvatu Dašic bude problémem křižovatka s okreskou na Kostěnice. Tady se nám totiž vozovka potkává s cyklostezkou.

Projektanti navrhli podchod, což by umožnilo křižovatku vypustit. Pokud ji tu totiž necháme, budeme porušovat normy určující minimální vzdálenost křižovatek. Budeme muset požádat o výjimku, ale narušíme tím plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekl šéf krajských silničářů Miroslav Němec.

O řešení křižovatky bude kraj jednat se starosty Dašic a Kostěnic. Výsledek by měl být znám v květnu, kdy také bude dokončena EIA a zahájena majetkoprávní příprava. „Pak bychom mohli požádat SFDI o dotaci na přípravu stavby.“

 

O napojení Rokytna a dalších obcí na D35, resp. o variantě vhodné křižovatky, musí kraj jednat ještě s Ředitelstvím silnic a dálnic. Obce chtějí do projektu dálnice doplnit další křižovatku, u které ovšem podobně jako u Kostěnic nevycházely minimální vzdálenosti křižovatek.

Finančně mnohem náročnější však bude modernizace silnic – v některých úsecích i zcela nových přeložek – od Zámrsku u Vysokého Mýta na Choceň a Žamberk a také z Litomyšle na Ústí nad Orlicí, resp. Českou Třebovou.

Podobné problémy čekají modernizaci a narovnání silnice II/312 z Mýta do Žamberka. Na trase budou kvůli očekávanému nárůstu dopravy vybudovány obchvaty řady obcí včetně samotné Chocně.

Zmíněná spojnice Litomyšle a ústeckotřebovského souměstí, jež se má modernizovat, však nemá být přivaděčem k D35. Tranzitní doprava z Třebové a Ústí na D35 má vést po plánované přeložce státovky I/14, která obě města obkrouží obchvaty. Tranzit se tudy napojí na D35 buď na jihu v Opatově u Svitav, nebo pojede naopak na sever přes České Libchavy a „žamberecký“ přivaděč.

            Po modernizované silnici od Litomyšle k Třebové bude vedena pouze místní doprava.

PLÁNOVANÉ HLAVNÍ PŘIVADĚČE K D35 V PARDUBICKÉM KRAJI: 

  • Silnice Zámrsk – Choceň – České Libchavy, Žamberk – realizace 6/2018 – 7/2021 – náklady 654 milionů Kč
  • Modernizace silnice II/317 Choceň – křiž. s I/35 – realizace 4/2018 – 5/2020 – náklady 283 milionů Kč
  • Modernizace silnice II/358 Litomyšl – Česká Třebová – realizace 3/2016 – 11/2018 – náklady 167 milionů Kč
  • Propojení silnic D/35 a I/35 Rokytno – Býšť – realizace 3/2018 – 11/2019 – náklady 148 milionů Kč
  • Napojení silnice II/322 na D/35 MÚK Dašice – realizace 3/2018 – 11/2019 – náklady 148 milionů Kč
  • Litomyšl – Ústí nad Orlicí – realizace 3/2018 – 11/2019 – náklady 232 milionů Kč
  • Napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto-západ – realizace 3/2020 – 11/2023 – náklady 934 milionů Kč


VZNIKL SPOLEK PRO VÝSTAVBU DÁLNIC D35 A D43
Spolek pro výstavbu D35 a D43 vznikl z iniciativy děkana Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Ivo Drahotského a také poslance a místopředsedy Hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Spolek chce efektivně urychlovat výstavbu klíčové komunikace D35 a do budoucna i D43. Je to sdružení nepolitické, jehož hlavním cílem je pozitivního tlaku na všechny, kteří jsou zodpovědní za výstavbu nových silnic.

Zdroj: Evropské noviny, str. 2, Příloha - Dopravní noviny Pardubického kraje

KONTAKTY

pro D35 Královéhradeckém kraji
Ing. Michal Doubek
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Hradec Králové 

Pouchovská 401/59, 503 41 Hradec Králové

E-mail: michal.doubek@rsd.cz
Tel.: +420 495 800 246, +420 725 145 455

pro I/35 Libereckém kraji
Ing. Martin Čulík
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Liberec

Zeyerova 1310, 460 55 Liberec

E-mail: martin.culik@rsd.cz
Tel.: +420 485 251 119, +420 606 625 746
pro D35 v Pardubickém kraji
Ing. Hana Jarolímová
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Pardubice

Hlaváčova 902, 530 02 Pardubice

E-mail: hana.jarolimova@rsd.cz
Tel.: +420 466 046 539, +420 725 936 024
pro D35 v Olomouckém kraji
Ing. Hana Urbánková
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Olomouc

Wolkerova 24a, 779 11 Olomouc

E-mail: hana.urbankova@rsd.cz
Tel.: +420 785 759 311, +420 724 106 423
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Čerčanská 12, 140 00 Praha 4

E-mail: posta@rsd.cz
Tel.: +420 241 084 111