Jedním z největších úkolů příštího vedení hejtmanství je dotáhnout k realizaci už téměř hotovu přípravu přivaděčů k plánované páteřní krajské dálnici D35. Hotové by měly být zhruba do pěti let, takže mnohé z nich dříve než samotná dálnice. Ta se začne stavět z Opatovic nad Labem po etapách a silničáři tak mají dost času.
Kraj bude mít na starosti stavbu silnice mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, další povede obcí Týnišťko přes Choceň do Králík. Stavět se bude i nová silnice z Vysokého Mýta do severní části kraje, směrem na Choceň a Žamberk. V plánu je také obchvat Rokytna k mimoúrovňové křižovatce R35 a rovněž obchvat Dašic.
„Nejsložitější bude asi obchvat Chocně, který si vyžádá nejvyšší náklady. Velmi složitá bude stavba například i při obchvatu Dašic a napojení u Rokytna, očekáváme, že je tam více než 100 vlastníků pozemků,“ řekl krajský radní Jaromír Dušek.
„Už jen získat povolení vlivu na životní prostředí EIA je proces na dva roky,“ dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Celkem by v Pardubickém kraji mělo vzniknout okolo 15 přivaděčů na budoucí R35. Většinu z nich má stavět Ředitelství silnic a dálnic, protože půjde o silnice první třídy, které má ve správě. Pardubický kraj má k dispozici desítky milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na přípravu.
Státní ŘSD pak postaví například přivaděč směřující od Lačnova přes Opatov po silnici I/43, dále potom po silnici I/14 do České Třebové a Ústí nad Orlicí.
Výstavba přivaděčů k dálnici D35 přitom nebude nic jednoduchého. Projektanti naopak řeší těžký oříšek. A nejde ani tak o peníze, jako o splnění norem z hlediska parametrů křížení, vzdálenosti křižovatek a podobně.
Příkladem je napojení budoucího obchvatu Dašic na D35 mimoúrovňovou křižovatkou před Komárovem, či napojení Rokytna a Býště. Tyto dva přivaděče je třeba řešit nejdřív, výstavba dálnice se totiž z Opatovic rychle blíží.
„Na obchvatu Dašic bude problémem křižovatka s okreskou na Kostěnice. Tady se nám totiž vozovka potkává s cyklostezkou.
Projektanti navrhli podchod, což by umožnilo křižovatku vypustit. Pokud ji tu totiž necháme, budeme porušovat normy určující minimální vzdálenost křižovatek. Budeme muset požádat o výjimku, ale narušíme tím plynulost a bezpečnost dopravy,“ řekl šéf krajských silničářů Miroslav Němec.
O řešení křižovatky bude kraj jednat se starosty Dašic a Kostěnic. Výsledek by měl být znám v květnu, kdy také bude dokončena EIA a zahájena majetkoprávní příprava. „Pak bychom mohli požádat SFDI o dotaci na přípravu stavby.“