Obyvatelé Vysokého Mýta mají naději, že je v dohledné době přestanou trápit kolony kamionů a aut na průtahu městem, který je součástí přetížené a nebezpečné silnice I/35.
Zbaví je jich více než čtyřkilometrový úsek dálnice Vysoké Mýto - Džbánov, který se z budoucí dálnice mezi Ostrovem a Mohelnicí možná začne stavět jako první. Mýto tímto úsekem dálnice zároveň získá vytoužený obchvat - právě ten odvede z centra města mnohá auta, která jím v současnosti jen projíždějí. Lidé se s podobou tohoto úseku dálnice mohou seznámit na veřejném projednávání D35. Jednání se zúčastní i ŘSD a projektanti dálnice a odbude se 21. února v 10 hodin na radnici.
„Bude to přesně deset let poté, kdy zastupitelé kraje definitivně potvrdili územní plán s jižní variantou dálnice, dříve označované R35,“ podotýká starosta Vysokého Mýta František Jiraský.
Kraj tehdy věřil, že stát vzápětí vyčlení peníze a začne dálnici projektovat. „Doufali jsme, že dnes už kolem Vysokého Mýta dálnice dávno povede,“ říká starosta a připomíná, že podle deset let starých představ měla stát v roce 2020 dálnice až po Moravskou Třebovou.
Kraj tehdy věřil, že stát vzápětí vyčlení peníze a začne dálnici projektovat. „Doufali jsme, že dnes už kolem Vysokého Mýta dálnice dávno povede,“ říká starosta a připomíná, že podle deset let starých představ měla stát v roce 2020 dálnice až po Moravskou Třebovou.
Jenže dlouhé čtyři roky trval proces posuzování vlivů R35 na životní prostředí. Poté ministr dopravy Vít Bárta rozmetal přípravu dálnice na prvočinitele. A v roce 2015 musel kraj, někteří poslanci za kraj a starostové měst, kolem nichž dálnice povede, zesílit tlak na stát. Po dvou letech projektanti předkládají dokumentaci pro územní řízení k výstavbě šesti úseků od Ostrova po Staré Město na Svitavsku.