První dva úseky D35 o délce více než 27 kilometrů leží na sedmnáctce katastrů rozprostírajících se mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem. Na některých jako Opatovice či Komárov u Holic už patří silničářům úplně vše. Jinde má půdu ve vlastnictví stát skrze pozemkový fond, což by nemělo být žádnou překážkou.
Ovšem najdou se i katastry, kde se vlečou již dříve zahájené procesy vyvlastnění. Velké plochy silničáři potřebují získat ještě třeba poblíž Rokytna, kde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) usiluje o téměř desítku pozemků od dvou majitelů.
„Běží vyvlastnění s nehladkým průběhem. Řeší je odvolací orgán. Žádné vyvlastnění nebylo pravomocně ukončeno,“ uvedl ředitel společnosti Pudis Martin Höfler. Tato firma má na starost přípravu výkupů pro ŘSD na celkem čtyřech katastrech mezi Opatovicemi a Časy. Důvodem k vyvlastnění není pouze cena
Stát díky novele nabízí za pozemky pod chystanými dopravními stavbami osminásobek obvyklé ceny. Většině majitelů „kompenzace“ stačí. Kde shoda na ceně nepanuje, tak tam následuje vyvlastnění. Ačkoliv množství majitelů se pod vidinou nižší náhrady při vyvlastnění nakonec se silničáři dohodne, tak ne vždy je problém jen v otázce ceny.
Se složitou situaci se silničáři vypořádávají na katastru obce Borek, kde leží rozlehlé parcely pozemků, z nichž potřebuje stát získat už jen drobné podíly.
„V současné době probíhá v rámci majetkoprávní přípravy stavby vyvlastňovací řízení na spoluvlastnický podíl ve výši 2/38 na celkem pěti pozemcích,“ uvedl Milan Pour z firmy Pragoprojekt.
Podle informací z katastru nemovitostí má majitelka zbývajících podílů adresu bydliště přímo v Borku. Dálnice má přitom vést jen necelých 200 metrů od domu, který stojí na úplném začátku obce. Problém ovšem je, že žena je nezvěstná.
„Dle dostupných podkladů a informací narodila v polovině 19. století, a lze se tedy důvodně domnívat, že již zemřela. Vzhledem k této skutečnosti s ní nebylo možné uzavřít kupní ani jinou smlouvu za účelem zajištění vlastnických práv,“ sdělil Pour.