Už letos na podzim by snad konečně měla začít stavba dvou dalších východočeských dálničních úseků. Jediná se o 27 kilometrů D35 z Opatovic nad Labem k Ostrovu u Vysokého Mýta a úsek D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Jsou to dva vůbec nejpřipravenější úseky dálnic v celé zemi a vláda u nich dokázala vyjednat výjimku z posuzování dopadů staveb na životní prostředí, tzv. EIA.
Na obou už čile probíhá záchranný archeologický průzkum, nic zásadního ale zatím archeologové nenašli. Archeologové se objevili už i na navazujícím úseku D11 ze Smiřic k Jaroměři, kde už jsou takřka vykoupené téměř všechny pozemky, situaci zde však komplikuje spor mezi Státním pozemkovým úřadem a církví o některé parcely. Naproti na D35 na obchvatu Vysokého Mýta příprava tak daleko ještě zdaleka nepokročila.
Problémy s pozemky jsou však i u D35 mezi Opatovicemi a Časy na Pardubicku. Ředitelství silnic a dálnic proto úsek rozdělilo z hlediska stavebního řízení na tři části, majetkoprávně nedořešený je právě ten prostřední, na kterém ještě v nájmu hospodaří zemědělci.
Stavebně však bude nejnáročnější ten první, kilometr dlouhá estakáda od již motoristům sloužícího kruhového objezdu přes Labe a jeho záplavové území. Před dvěma týdny už ŘSD vyhlásilo i tendr na zhotovitele stavby. Pokud se nikdo neodvolá, v říjnu by se mohlo skutečně začít stavět.
„Bylo již vypsáno druhé kolo výběrového řízení na dodavatele prvních dvou úseků D35 Opatovice – Časy a Časy – Ostrov u napojení na státovku I/17 před Vysokým Mýtem. Teď běží lhůta 70 dnů na podávání nabídek,“ řekl pardubický poslanec Martin Kolovratník.
Silničáři chtějí estakádu stavět v předstihu nejen kvůli nedořešeným majetkovým sporům, ale i kvůli časové náročnosti staveb. „Chceme, aby objekty, které jsou důležité a zdržely by stavbu časově, což jsou mostní estakády a velké mosty i přes železniční koridor, získaly samostatné stavební povolení a mohly být zahájeny v předstihu před hlavní trasou,“ uvedl ředitel pardubického ŘSD Bohumil Vebr.
Archeologický průzkum na prostřední části úseku D35 do Časů kvůli osetým polím bude muset počkat do podzimu.
„Svolil jsem, aby se na pozemcích pohybovali, ale nepřeju si, aby sem najel bagr. Nepřipadá v úvahu, aby tady něco dělali,“ řekl nedávno zdejší zemědělec Petr Kostkan z Časů. Obdobná situace nastala i u pozemků, na nichž hospodaří zemědělská společnost Chroustovická. „Nemají právo vstupovat na naše pozemky. Výstavba silnic je potřeba, nikdo jí nebrání, je ale nutné, aby se k zemědělcům chovali slušně. Nikomu v oblasti nedali vědět, jak se s nimi dohodnou,“ uvedla prokuristka fififi rmy Martina Jelínková. Na pozemky má společnost smlouvu na dobu určitou.