Výrazné úspory dosáhnou silničáři po výběru vítěze na záchranný archeologický výzkum pod budoucí dálnicí D35. Nižší konečná cena ovšem může způsobit i problémy.
PARDUBICE Sklizeň je minulostí, a tak na polích ve stopě budoucí dálnice D35 leží maximálně kolíky značící trasu nové komunikace. Za několik měsíců by se do pátrání po plodech dávné historie měli pustit archeologové.
„Pokud nebudou průtahy ve výběrovém řízení, počítáme se zahájením výzkumů hned po zimě, tedy zhruba na přelomu března a dubna,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
O vykopávky panuje velký zájem. Podle zadání by si vítěz mohl přijít na více než půl miliardy korun. „Už nyní ale víme, že se budeme pohybovat úplně někde jinde,“ naznačil šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
Stát má totiž výrazně ušetřit. „U zemních prací, které tvoří více než polovinu zakázky, spadla cena až na 23% odhadní výše,“ prozradil Vebr, podle jehož odhadu výzkum vyjde na sumu kolem 300 milionů.
Na jednu stranu je úspora pozitivní zprávou, ale má zároveň také možné negativní následky.
„Bohužel jsou tam i rizika. Někteří uchazeči ocenili určité položky, třeba dokončení zásypů, hrozně nízkou částkou. Už je na nás, abychom si při samotné realizaci pohlídali ty ceny, které v rozpočtu uvedli a nezvyšovali to poté nějakými změnami,“ řekl Vebr.
Práce mají zabrat maximálně 12 měsíců, mezi které se nepočítají tři zimní. Když půjde vše podle plánů, chtějí silničáři zahájit práce na stavbě prvních dvou úseků z Opatovic nad Labem do Ostrova ještě letos.
„Nebude to ale v úplném rozsahu na celé stavbě. Bude záležet na tom, jak se bude dařit průzkum,“ upřesnil Kroupa.
Pro letošní nájezd bagrů na trasu budoucí dálnice je totiž podstatné, aby silničáři „přinutili“ archeology k dřívějšímu výzkumu v místech, kde budou stát velké mosty, jejichž stavba zabere nejvíce času.