Finišují výkupy posledních pozemků pod dálnicí D35 a po letních prázdninách by se konečně mělo začít stavět. Práci by měli mít brzy i krajští silničáři, kteří k této klíčové komunikaci vybudují přivaděče.
Dálnice D35 získala na začátku letošního roku souhlasné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí. Pomalu, ale jistě pokračují i výkupy posledních pozemků, které silničáři potřebují k vydání stavebního povolení. Žádné pracovní stroje sice ještě na trase dlouho očekáváné komunikace nejsou, ale silnice je zase o krok blíže k tomu, aby od polí za opatovickou elektrárnou, kde nyní končí třetí patro dálnice D35, začala výstavba 27 kilometrů „pětatřicítky“ z Opatovic nad Labem dále k Ostrovu u Vysokého Mýta.
„Vybudování tohoto úseku přinese velkou úlevu od dopravy zejména obcím podél stávající silnice I/35. Částečně se uleví i lidem v Hradci Králové, kterým nebude projíždět tolik aut. Sníží se i emise a hluková zátěž, kterým jsou v současnosti lidé v okolí silnice I/35 vystavováni,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.
Důležité však bude také napojení měst a obcí v Pardubickém kraji na dálnici D35. Vybudování přivaděčů se tak s blížícím se zahájením stavby stává rovněž aktuálním tématem. Pardubický kraj a Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚSPK) se touto problematikou již několik let zabývají. V roce 2006 bylo mezi Vládou ČR a Pardubickým krajem podepsáno memorandum o vzájemné spolupráci při přípravě a realizaci D35 v celé délce trasy po území Pardubického kraje.
„Memorandum společně s vedením kraje intenzivně prosazujeme. Již bylo aktualizováno a v brzké době by mělo být předloženo vládě," řekl Miroslav Němec, ředitel SÚSPK. "U budování dálnice D35 je problém v tom, že se stát stará o hlavní trasu a přípojné body, s výjimkou silnice 43 z Lačnova na Opatov a dále z Opatova na Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí, kde by měl vést přivaděč formou silnice první třídy. Je tu však také pět přivaděčů, které jsou převážně na silnicích druhé třídy, o něž se stará kraj,“ dodal Němec.