Už jen dny zbývají do okamžiku, kdy bagry skryjí první vrstvy půdy v místech, kde poté vznikne dlouho očekávaná dálnice D35. Historii v její trase začnou zkoumat archeologové.
Dokud nebude postavená, řidiči neuvěří, že se po „pětatřicítce“ vůbec někdy projedou. Viditelné práce na polích však snad budou pro desítky tisíc motoristů i lidí, žijících v sousedství současné I/35, povzbudivým impulsem, že se po více než 25 letech slibů začíná něco dít. Včera udělalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) první krok k tomu, aby se příprava přesunula z kanceláří do terénu.
„Na 7. dubna plánujeme přední staveniště na archeologický výzkum,“ uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.
Ačkoliv výsledky výběrového řízení nejsou zatím veřejně známé, MF DNES se podařilo zjistit, že na záchranném archeologickém výzkumu se budou podílet tři společnosti: Archaia Praha, Archeologické centrum Olomouc a Východočeské muzeum Pardubice. Kromě pardubického muzea se jedná o stejné instituce, které tento týden zahájily průzkum na „hradecké“ D11.
Podstatnou část prací na obou dálnicích odvedou firmy, které se ucházely o související zemní práce. Jednou z nich má být Hochtief. Naopak firma Eurovia CS bude mít na starost jiný druh prací. „Naše společnost bude na daných úsecích D35 na základě výhry ve výběrovém řízení realizovat archeologický průzkum.
Součástí této zakázky ale není skrývka a odvoz materiálu. Tyto práce řešil investor samostatným výběrovým řízením, které vyhrála jiná stavební firma.