Silničáři zveřejnili seznam zájemců o stavbu prvních dvou úseků dálnice D35. Mezi více než desítkou uchazečů figuruje i několik firem ze zahraničí.
Otázka, kdo postaví dalších více než 27 kilometrů dálnice D35 za třípatrovou křižovatkou v Opatovicích nad Labem, má o něco blíže k odpovědi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložilo seznam firem a jejich sdružení, které usilují o dvě několikamiliardové zakázky na stavbu páteřní silnice v Pardubickém kraji. Lhůta pro podání nabídek vypršela minulý týden.
„Písemnou žádost o účast v užším řízení podalo na každý úsek D35 čtrnáct zájemců,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.
Zatím se ovšem jednalo jen o první kolo výběrového řízení, kde byly hodnoceny kvalifikační požadavky jednotlivých uchazečů. Druhé kolo, kde už se bude rozhodovat o vítězi, musí silničáři ještě vypsat.
„Po posouzení kvalifikace zájemců se předpokládá výzva k podání nabídek ve druhém čtvrtletí roku 2017,“ upřesnil Vebr.
Do tendru na stavbu „pětatřicítky“ se přihlásili tradiční velcí hráči na trhu dopravních staveb v České republice. Stavět dlouho očekávanou dálnici tak chce třeba Eurovia, Strabag, Alpine Bau, Hochtief, Swietelsky, M-Silnice, Metrostav či pardubická firma Chládek a Tintěra. Tyto společnosti usilují o přidělení zakázky většinou ve sdružení. Ve hře jsou Španělé, Italové, Slováci, Němci či Turci
Vedle tuzemských firem však hodlá poslat své lidi a stroje do práce i řada zahraničních zájemců, kterých je celkem osm. Zastupují přitom různé evropské státy. Ve hře je například španělský stavební kolos Corsán - Corviam Construcción, který se přihlásil sám, španělskou firmu Acciona Infraestructuras si přizvala do soutěže společnost Imos Brno, která je označena jako vedoucí sdružení. O zakázku usiluje například také italsko - turecké sdružení firem Astaldi a IC Intas.
Dostatek zkušeností s výstavbou velkých dopravních staveb má i italská společnost Toto Costruzioni, která se hlásí společně s českým Geosanem. Italové přitom měli před pár lety na starosti stavbu Variante di Valico, což byl nejnáročnější úsek dálnice vedoucí skrz Apeninské pohoří mezi Florencií a Bolognou, na kterém bylo víc než 40 tunelů a stejný počet viaduktů. Na stavbě D35 počítají silničáři s vybudováním více než 300 větších či menších stavebních objektů.
Úplným nováčkem mezi zájemci je firma Euro-Asfalt sídlící v bosenském hlavním městě Sarajevu. Na spolupráci s českými firmami pak spoléhají němečtí zástupci. Těmi jsou Berger Bau a Porr Bau.